Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Wycieczka do Nowego Wiśnicza

Treść

8 listopada 2022 r. uczniowie klas 4-6 oraz 8 zostali "zaproszeni" na piękny XVI w. zamek w Nowym Wiśniczu. W otoczeniu pięknej przyrody oraz słonecznej pogody, nie wspominając już o wspaniałym towarzystwie, zwiedzaliśmy komnaty zamku magnackiego Kmitów i Lubomirskich. Przemierzając kolejne pomieszczenia,  podziwialiśmy piękne malowidła i poznawaliśmy historię tego obiektu. Zachwycił nas rozmiar sali balowej (9x17 m) oraz fakt, że ówcześnie jeden bal trwał...14 dni!!!

Czy ktoś próbował kiedykolwiek zupy albo chleba bez grama soli? Jeśli tak to nie potrzeba przekonywać jak ta przyprawa jest ważnym składnikiem w codziennym życiu. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie kopalni soli w Bochn. 212m pod ziemią przemierzaliśmy liczne kręte korytarze, to idąc w górę, a to w dół po schodach. Zaprawa godna musztry wojskowej, ale też dla ułatwienia przejechaliśmy pewien odcinek drogi kolejką podziemną. Wokół nas rozciągały się skały z bryłami i żyłami soli, która powstała poprzez kompresję słonej wody w wyniku piętrzenia się gór. Widok zapierający dech w piersiach. Pan przewodnik w ciekawy sposób przedstawił historię kopalni i jej rolę w budowaniu potęgi ówczesnej Polski za czasów króla Kazimierza Wielkiego. Ze sprzedaży soli osiągaliśmy wysokie dochody do skarbca państwa (2,5 tony srebra rocznie). Gdy dotarliśmy na głębokość 250 m był czas na odpoczynek, bo przecież pokonaliśmy trasę 2,5 km pieszo.

Ubogaceni we wspomnienia, wiedzę i pamiątki powróciliśmy cali i zdrowi do Kalwarii Zebrzydowskiej.

Wycieczka została dofinansowana ze środków budżetu Państwa w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę - edycja jesienna 2022”.
Przedmiotem przedsięwzięcia pn. „Poznaj Polskę” ustanowionego przez Ministra Edukacji i Nauki jest wsparcie organów prowadzących publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe w realizacji zadań mających na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”  jest częścią POLSKIEGO ŁADU.